Detox och kosttillskott

Ända sedan jag slutade med p-piller (kommer ALDRIG äta igen) och fick hemsk akne har jag blivit mer och mer intresserad av hälsokost. Med en kombination av rätt kosttillskott, mineralsmink och bra hudvårdsprodukter har min hud blivit tusen gånger bättre. Jag vet att jag i sorgeprocessen på sätt och vis har brutit ner kroppen, så jag har försökt vara noga med mina kosttillskott under hela den här tiden. Det finns så väldans mycket olika preparat man kan använda och jag kan ibland inte få nog av att läsa om vad jag kan stoppa i mig och äta. Ikväll har jag surfat i flera timmar och läst om bl.a. levande enzymer, tarmreningskurer och alger. Har nu övertalat sambon att vi ska köra en detox i ett antal veckor. Jag ska gå till min favorithälsokostbutik - absolut billigast i hela Stockholm - i morgon och se vilken av de tarmrensningskurer som jag har googlat fram som de rekommenderar. Jag tycker alltid att det känns bra om jag hittar någon som skriver om sin egen positiva upplevelse av en kur och det har jag bara hittat om en av kurerna hittills.

Eftersom det här är ett stort intresse hos mig kommer jag nog skriva mer om det här framöver. Just nu äter jag antioxidanter, folsyra, bidrottninggelé, omega 3 och ibland extra c-vitaminer om sambon börjar hosta eller dylikt. Antioxidanterna är en multivitamintablett utan järn. Efter rekommendationer från Vitamindoktorn, som är en vän till min familj, tror jag inte på att äta för mycket järn som kosttillskott. Jag försöker istället få i mig det i maten eller ta det som tillskott i perioder för att fylla på depåerna. Under graviditeten tog jag dock en multivitamin med järn för att det var bättre för mitt lilla skrutt. Folsyra tar jag för att förbereda mig för nästa graviditet, det motverkar ju bland annat ryggmärgsbråck. Bidrottninggelé för att bygga upp kroppen och ge extra mycket näring nu när det svajar samt för att få ordning på alla hormoner som rusar i min kropp. Bidrottninggelé är också bra om man vill bli gravid, men det är inte därför jag äter det just nu. Jag blev gravid direkt när vi försökte förra gången och då åt jag bidrottninggelé. Om det var tur eller på grund av det kan jag ju inte veta. Jag vet dock att man inom kinesisk medicin rekommenderar det till kvinnor som försöker bli gravida. Jag har läst att det hjälper ägglossningen och kan också hjälpa vid t.ex. mensvärk. Senast hade jag faktiskt ingen värk alls, trots att jag i vanliga fall brukar vilja riva ner tapeterna.

Vitamindoktorn har förresten skrivit en jättebra bok som heter Vitaminrevolutionen. Tyvärr så går den nog inte att få tag i på svenska längre.

När min akne var som värst tog jag extra mycket zink, c-vitamin och biotin, men jag har trappat ner och märker att det inte blossar upp. Sambon får dock extra zink (och folsyra) för spermiernas skull. :) Jag köper det jag tycker att han behöver och så tar han det. Himla praktiskt för honom, haha.

Nä nu är det dags att sova, den här helgen tog slut lika snabbt som alltid. Vill bara nämna också att jag sitter vid mitt nya skrivbord och det känns så himla lyxigt efter att ha haft ett litet databord. Vi har köpt varsitt hörnskrivbord från IKEA. Känns kanon! God natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback