Är jag ute på andra sidan eller bara bedövad?

Just nu är livet helt ok. Kanske för att jag ser fram emot att vara ledig med min kära och för att det är jul och så. Samtidigt känns det konstigt att fira jul utan de förväntningar som jag trodde att jag skulle ha. Höggravid och i väntan. I måndags var jag helt matt efter att ha varit på stan. Var hos min frisör på kvällen och jag klarade inte att ta ett eget beslut kring hur jag skulle klippas och färgas. Det är tur att jag har sådan tillit till min frisör eftersom det slutade med att hon fick bestämma helt. Det blev jättebra. Nya blonda slingor och lite kortare längder. Önskar bara att jag kunde föna upp håret så där tjockt och volymigt som hon gör, för nu är det lika platt som vanligt. Nya bryn och fransar blev det iof också. Så ny blev jag i vilket fall. :)

Jag tror att en anledning till att jag var så matt var för att vi fick brev från kyrkogårdsförvaltningen samma dag där det stod att vår dotter hade spridits i minneslunden förra veckan. På min namnsdag t.o.m. Ja så nu är det slut kan man säga. Det finns inget mer att göra förutom att gå och tända ljus. Kanske det är därför jag känner mig lättad på nåt sätt. Eller så är jag bara bedövad och kommer att ramla ner i ett djupt svart hål igen när jag minst anar det. Jag hoppas inte det. Jag skulle vilja kunna se ljust på alltihop och känna att hon är en del av oss men att jag inte behöver vara så ledsen. Kanske hon skulle vilja att jag känner så, vad vet jag...

Kommentarer
Postat av: Camilla / Ayla FL

Vill önska dig en god jul (om det nu går...) och hoppas att vi änglamammor kan försöka glädjas åt det lilla som finns runt omkring oss.

kramar

2008-12-23 @ 22:07:57
Postat av: Mamma Melissa

Hon är en del av er. Jag har inte läst hela er historia, men den dagen som det kommer fler barn (via adoption, ivf eller på det helt "vanliga" sättet) så blir det syskon.



Jag har en liten historia om Ella 4 år som berättar om sin storebror Kevin och hur hon förhåller sig helt naturligt till döden och menar att mamma och pappa kan vara ledsna fortfarande, men att de inte behöver vara det för nu så är de inte ensamma längre utan kan gå med henne till graven.



Jag och min man brukar göra det till vår stund när vi går till flickorna, vi säger sällan graven, utan vi går till flickorna. Och då kan vi småskoja lite om vad de gör i Himlen (jag hoppas på en sådan, men vet inte om jag egentligen tror på en) och vi säger alltid hejdå eller godnatt till dem.



Vi tror att "gå vidare" innebär att få ett naturligt förhållningssätt till det faktum att de har dött. Att kunna prata om dem utan att börja gråta t.ex.



Vet inte om du blev något klokare på det här, men jag finns ju här... om jag behövs... antingen via bloggen eller via mail.



Ta nu hand om er, så gott det går.

Postat av: Mamma Melissa

Ps. Som svar på din rubrik... sådan är sorgen, karussellig och berg-och-dal-banig.... jag får dippar ca 1-2 ggr i månaden, däremellan kan jag vara alltifrån glad till skitförbannad. men när dipparna kommer, orkar jag ingenting. inte ens blogga.

2008-12-31 @ 01:03:23
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback